Karlovarský festival uvádza aj Solanov film Kým sa skončí táto noc

01.07.2013 Celý región

Bratislava 1. júla (TASR) - V programe 48. Medzinárodného filmového festivalu Karlove Vary (28. 6. - 6. 7.) nájdu jeho návštevníci aj slovenský film Kým sa skončí táto noc. Snímku režiséra Petra Solana z roku 1965 festival premietne vo svetovej premiére v digitálne reštaurovanej verzii.

Film je zaradený do sekcie Návraty k prameňom. "Bude po prvý raz uvedený z digitálne reštaurovanej kópie z DCP nosiča v plnej kvalite obrazu a zvuku," informovala TASR Simona Nôtová zo Slovenského filmového ústavu (SFÚ). Ako ďalej uviedla, projekcia sa uskutoční pri príležitosti tohtoročného 50. výročia SFÚ a zároveň 80. výročia narodenia scenáristu filmu Tibora Vichtu (1933 - 1991). Slávnostná premiéra je naplánovaná na 2. júla o 13.00 hodine v Mestskom divadle za účasti scenáristky Dagmar Ditrichovej, dcéry Tibora Vichtu, ako aj generálneho riaditeľa SFÚ Petra Dubeckého, ktorý v Karlových Varoch predstaví tiež reprint originálneho plagátu k filmu.

Snímka Kým sa skončí táto noc zobrazuje niekoľko rozdielnych hrdinov, ktorí počas jednej noci v prepychovom nočnom podniku odhaľujú svoje nenaplnené sny, ilúzie, ale i sklamania "priemerného" človeka súdobej spoločnosti. Vo filme vystupujú dve mladé úradníčky, ktoré si po celoročnom šetrení užívajú pár dní bezstarostného života, dvaja inštalatéri túžiaci po erotickom dobrodružstve, stavebný majster rozhodnutý prepiť výplatu celej partie a bývalý major, z ktorého politické príkoria urobili alkoholika. Režisér Peter Solan ho nakrútil po snímkach Boxer a smrť (1962) a Tvár v okne (1963), opäť v spolupráci so scenáristom Tiborom Vichtom, ktorý podľa Solanových slov vychádzal pri tvorbe iba zo základnej situácie. Načrtol základné obrysy charakterov, napísal dialógy a nechával voľnejšiu ruku režisérovi. Vďaka tomu sa v slovenskej kinematografii realizoval ojedinelý autorský filmový experiment, ktorý nevznikal podľa presného "železného" scenára. Tvorivá improvizácia bola príznačná aj pre spôsob nakrúcania - jednotlivé scény sa snímali kontaktným zvukom a niekoľkými kamerami. To umožnilo tvorcom zachytiť zvukovo aj obrazovo každú z neopakovateľných situácií z viacerých pohľadov.
 

Vyberte región